14 februari 2008

..och all obesvarad längtan som är som ett sår i dig

"Är du galen" lyder temat i senaste Bang. Helt jävla underbart. Självklart är jag galen svarar jag, men inte fullt så skogstokig som den kvinna i Stockholmsförort som häromdagen spärrade in en granne i tvättstugan med uppmaningen "torka ur dammet från torktumlaren!"

Jag undrar hur hennes liv ser ut i övrigt. Om hon har barn, man, katt, ett jobb. Om hon kanske ligger vaken på nätterna och gråter inombords över alla oförätter, all bitterhet och all obesvarad längtan. Om alla dessa saker sammanlagt slutligen drev henne över gränsen och fick henne att under några svettiga sekunder slå tillbaka mot alltalltallt genom att frihetsberöva Birgitta från våning två under ett par korta men säker väldigt levande minuter.

Jag önskar henne allt gott och lycka till i fortsättningen. Kanske kommer jag att bjuda med henne på min inplanerade resa med Nina Hemmingsson och Sylvia Plath i vår? Vi ska dra till Ninas stuga i norrland, gå omkring nakna och håriga i ett hav av öppna konservburkar och dricka sprit, prata nätterna igenom och kissa stående. Håll i hatten säger jag bara.

(Kvinnan dömdes till dagsböter)

Inga kommentarer: