04 juni 2008

du måste va sjuk - sjuksjuksjuk

Nej nu får det vara bra. Pratade nyss med faster från hembyn som berättade att den där hästtjejen, som bott i puppsala (IIUH jag menar Uppsala – GUD!) massa år men nu flyttat hem igen för att föda upp/sitta på djur, haft mystisk glömsk sjukdom i typ fem år. Lät precis som mina symptom. Ingen läkare hjälper henne utan yrar om att hon är psyksikt sjuk eller… kvinna. Alltså vad är det här, en tyst epidemi? Massa unga snygga tjejer som går omkring och är jättetrötta, glömska, deppiga och yra? Tänk om valfri 1800-tals läkare levt nu, vilket jävla smörgåsbord! Bara att kavla upp gubbärmarna, harkla sig, klia skrevet och skriva en avhandling med slutsatsen att kvinnor är emotionellt instabila och olämpliga för någon form av viktigt uppdrag. Nu som då. Förutom barnafödande då, för det är ju inte alls viktigt och kräver inte starka nerver energi osv. (längtar efter att få vara bitter över hur föräldraskapet inte värderas tillräckligt högt, det verkar så tacksamt? Säg ”barn” och alla föräldrar bara ”PRECIS!”) På tal om sjukdom så gav Ålandsproverna inget nytt. Ingen tycker jag ska åka till Tyskland och bli helbregdad i någon mystisk kurort, men hur kan jag låta bli? Jag kan ju bli frisk! Kan jag inte?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det hela är väldigt sjukt.

Åka till Tyskland, jag menar, man vill ju utröna alla möjligheter man har för att bli frisk - det är ju helt normalt att känna så - så då borde du ju åka! Annars kommer du ju fundera på om det hade hjälpt eller inte framöver... Jag vill att du ska bli frisk - friskfriskfrisk!

Jessica sa...

kan du inte följa med? Det känns sjukt (...) läskigt att göra själv! Jag menar, du har ju bara barn och heltidsjobb, men jag är ju... är ju... Nä förresten det var inget.