07 november 2007

Hipp hipp hora - en mänsklig rättighet?

Eftersom jag är sjuk är jag hemma. Eller, rättare sagt, jag är hemma hos min pojkvän Andreas, som i sin tur bor i en av Kth:s korridorer. Här bor sju personer från hela världen, och ett svenskt original från någon Stockholmsförort. Idag hörde jag honom prata med den kinesiska tjejen när jag skivade potatis till dagens middag: frittata.

Han (på Göran Persson-engelska): Here in Sweden it can be very dangerous to download and share files on the internet.

Hon (måttligt intresserad): Oh.

Han: Oh yes. People get persecuted and inprisoned and fined for doing it.

Hon: Mhm.

Jag vet inte. Det kändes bara lite lustigt att en svensk kille säger till tjejen från världens största diktatur att vi svenskar är förföljda för att vi inte får ladda ner "Hipp Hipp Hora" hur som helst. Nästan samma sak som att inte få älska vem man vill och bli skjuten i skallen för att man demonstrerat för ökade politiska friheter? Hursomhelst. Det var en underhållande konversation att lyssna på. Gratis var det också.

Inga kommentarer: