07 november 2007

My body is a cage


Nu har jag varit sjuk i 11 dagar. Så länge har jag inte varit sängliggande sen jag hade bronkit i högstadiet, INTE orsakad av kedjerökande som Nils Nordlander sa till min biologilärare, utan av en snabb springtur i minusgrader i en uppförsbacke. Detta är en av många bra orsaker till varför ni aldrig kommer få se mig springa vintertid.

Hursomhelst.

De första dagarna av sängliggande denna omgång var underbara: vädret var dåligt och jag fick min efterlängtade ledighet från mitt tillfälliga jobb inom hemtjänsten där jag cyklar omkring från sju på morgonen till helv fem på eftermiddagarna. Mindre kul är det dock att tvingas ligga snora och hosta med feberblanka ögon den kväll då mitt absoluta favoritband, Arcade Fire, spelar i Globen. Sist de var här tog sångaren ut sig så mycket att han blev tvungen att sjukskriva sig från resten av turnén! Bara en sådan sak kan ju väcka extasen och göra en galen av förväntan. Jag har haft storslagna planer på att hoppa, sjunga, skrika, svettas, trängas, och, slutligen när jag nått fullständig extas (skulle med allra största sannolikhet ha inträffat under framförandet av Intervention) : gå ner på knä och göra korstecknet över bröstet.

Denna gest av hängiven uppskattning sågs senast i efterfesttältet på Svanöfesten i somras där dansivraren Jexpert ca klockan fem på morgonen sågs knäfalla på den blöta leriga tältpresenningen framför DJ Jon. Han slöt ögonen och demonstrerade med religiösa rörelser (och känslor?) sin gränslösa kärlek till svettig dans, hård techno, sommarnätter och jag vet inte allt. Men jag vet att jag har väntat på ett tillfälle då jag skulle uppleva samma hänförelse och helt utan ironi efterhärma honom. I måndags hade varit tillfället, och en jävla feber håller mig fången. Sista spåret på Neon Bible får smärtsamt aktuell innebörd: My body is a cage... that keeps me... from dancing with the one that I Love

Som tur är finns ju ljusglimtar: Besökte min pojkväns badrum nyss och såg att den läskiga duschtvålen från Coop försvunnit och ersatts av en lent ljusgul, mjukt formad flaska från Barnängen. "Duschcreme med yoghurt, honung och vanilj". Mmm. Jag har inte sett fram emot att "löddra till det" så här mycket sen jag och min bror gjorde skägg av badskum. Det säger väl något om hur gränslöst uttråkad jag är.

1 kommentar:

Maria sa...

Mmm, likey likey. Jag = länkar!

(Jexpert förresten).