28 maj 2008

all along the watchtower II

Får ni också ibland känslan av att ert jobb inte är ett jobb – det är bara ett sätt för ”staten”, ”kungen” eller ”vem det nu är som styr” att hålla ordning? Övervaka, förnedra, kontrollera och allt annat det skrevs om i 1984. Varje dag tycker jag mig se tecken på att så är fallet. Folks beteenden, kläder, sätt att interagera, det är sjukt helt SJUKT! Som en installation av mänskligheten, ett arrangerat konstverk som kommer att få recensioner i stil med: ”intetsägande och tråkigt som helt missar det som är mänsklighetens kärna”

Ett färskt exempel: på kontorshotellet där min organisation finns inhyst har man sedan flera veckor tillbaka tjatat om en ”vårfest”. Det finns två alternativ för hur detta kommer att gå till: 1) Prydligt artighetsdrickande och konverserande med hjärndött innehåll – sk ”mingel”. Sen går alla hem och tittar på teve.
2) Minglet övergår i skeppsbrott a la Finlandsfärja i muckartider och dagen efter har "ingenting hänt".

Nummer 2 hade väl iofs varit närmare någon slags sanning om allting, men jag har inge tvivel på att det är nummer 1 som gäller här. Nyss, när jag gick på toa, kunde jag se en av de där mingeltrevliga kvinnorna stå och rada upp champagneglas i fikarummet. Prydligt. I varje glas: en liten jordgubbe. Förstår ni hur sjukt detta är?!! Nej jag blir galen. Dags att gå ner på stan och köpa något, vadsomhelst.

Inga kommentarer: