11 januari 2008

Saved

I fikarummet nyss var det en man som på allvar sa att det kan bevisas att jorden inte är mer än 10.000 år gammal, att dinosaurierna kröp fram efter syndafloden (som är samma sak som istiden) och att kol 14-datering är en suspekt företeelse. Så blir det när man beblandar sig med frikyrkokristna av den mer rabiata sorten. När jag var frikyrkokristen för typ 3000 år sedan var jag lite mer laid back, typ älska vem du vill och bibeln kanske inte ska läsas bokstavligt. Inom den religiösa världen är de rabiata typerna ungefär som den efterblivna samt aggressiva kusinen från landet. De som är mer laid back vill liksom inte ha med dem att göra men blir ihopbuntade i tid och otid ändå.

Efter fikat la jag mig på soffan hos en av mina medarbetare och grät över människans dumhet. Och att Christian Bale var så ful och ond i min dröm förra natten. ”Människor är idioter”, svarade hon med en suck och genast kändes allt lite bättre.

Inga kommentarer: